Tijdens een wandeling kom ik een bekende tegen. We staan even te praten en ook het onderwerp “koffiemachines” komt voorbij. Ze vertelt dat ze ook een machine heeft die wat problemen geeft. Niet altijd, maar daardoor is het apparaat niet betrouwbaar meer. Ik gaf aan dat ik er graag een keer naar zou willen kijken. Enkele weken later kreeg ik een mail met de vraag of ik tijd had. Dus spraken we af om het apparaat langs te brengen.
Eerst maar eens testen. Een aantal bakjes kan ik zonder problemen tappen. Maar na het aanpassen van de instellingen om een grotere kop te zetten, verschijnt voor de eerste keer inderdaad de foutmelding “maalgraad te fijn”. De koffie is behoorlijk slap. Dus schroef ik het zeefje van de zuiger los. Deze zit helemaal verstopt met koffie. Na het zeefje schoongemaakt te hebben, is de koffie al een stukje beter. Maar de foutmelding blijft verschijnen. Deze verschijnt nu ook bij het spoelen. Dus er is echt iets mis. En natuurlijk fijn dat de melding blijft verschijnen. In overleg met de eigenaar stel ik voor om een grondige schoonmaak uit te voeren.
Na de grondige schoonmaakbeurt, heb ik het apparaat nog een poosje getest. Zeer aannemelijk was de verstopping in de zetgroep en mogelijk ook in 1 van de leidingen de oorzaak van de melding. Dit apparaat is z.g.a. nieuw in ontvangst genomen. De koffieaanslag in de lekbak en kalkaanslag in de watertank helemaal verwijderd. Koffie uitloop gereinigd. Na verloop van tijd ontstaat hierin flinke koffie aanslag. En als de “kers op de taart”, is dit de eerste machine waarbij ik de RVS roosters heb gepolijst.